Bir eski vakit kenti Bursa

Oylum

Global Mod
Global Mod
Bu kentin kalesi hiç kuşku yok ki Ulu Cami. Ama biz ona selam verip komşusu Orhan Gazi Camisi’ne gidelim. Türkler, kenti 1326’da zapt ettiğinde buraya inşa edilen birinci selatin külliyesinin ortasındayız…

Kitabesinin dediğine göre 1340 yılında kapılarını açmış. Karamanoğlu II. Mehmet’in askerlerince yaktırılan cami, Çelebi Mehmet’in büyük veziri Bayezid Paşa tarafınca bir daha onarılmış. Burası, Ahmet Hamdi Bey’in meşhur ‘Bursa’da Zaman’ şiirine açılış yaptığı için ayrıyeten kıymetli. Tanpınar’ın “Bursa’da bir eski cami avlusu / Küçük şadırvanda şakırdayan su / Orhan vaktinden kalma bir duvar / Onunla bir yaşta ihtiyar çınar” diye anlattığı yerdeyiz. Hüda’nın hikmeti, ‘her şey yerli yerinde’ duruyor. Not: Daha baştan “Yoğurtlu Bursa kebabı nerede yenir” diye sorduğunuzu duyar üzereyim. Caminin çabucak yanındaki Kural Kardeşler’in Bursa Kebapçısı’nı tavsiye ederim. Ha, bir de yanında gazlı içecek değil, şıra içilir.


Kentin kalbi: Tahtakale

Evet, nitekim de Atatürk Caddesi üstündeki Tahtakale, Bursa’nın kalbi. Kale altı demek olan bu tanımlama, asıl kenti işaret ediyor. Malum Osmanoğulları’nın birinci başşehri 5 kapıdan müteşekkil: Yer Kapı, Saltanat Kapı, Fetih Kapı, Zindan Kapı ve bugün yalnızca cismi değil ismi kalan Kaplıca Kapı. Altıncı kapıysa Tahtakale’nin ismini taşıyor. ‘Eski Bursa’ diye bir yer kaldıysa şayet, Tahtakale bu resmi bir nebze de olsa gösteriyor. Her daim taze meyve-sebzeler, fırınlarındaki lezzetler, lokantalarındaki yemekler ve çaycılarıyla kuruluş devrinde kalmış bir minyatür üzere. Tahtakale’deki Âşıklar Kahvesi’ne kesinkes yolunuzu düşürün. Hiç niçini olmadan, kendinizi demli çayla bir arada türkülere eşlik ederken bulacaksınız, sakın şaşırmayın.


Bezzaz Han kendi halinde bir yapı lakin Bursa’nın en düzgün görünümünü oradan bakılırsabilirsiniz…

Rumeli havasını teneffüs etmek isteyenlere


Şehadet Camisi’nden Muradiye’ye yanlışsız yürüyerek kentin Rumeli havasını teneffüs edin. Eski ipek fabrikaları ve konsolosluk binalarının yanından geçip gidin. Tam burada yolu takip edip; kentteki son selatin külliyesine varmak da orta sokaklardan II. Murat’ın meskenine ulaşmak da mümkün. Benim tercihim Yahşi Beyefendi Mahallesi’nden geçmek olurdu. Evet, Yakup Kadri’nin “Ölüm, sırf burada müthiş değildir. Kutsal kitapların vaat ettiği cennet bize yalnız burada mümkün görünüyor” dediği yerdeyiz. Fatih Sultan Mehmet’in babası ve Bursa’daki son Osmanlı padişahı II. Murat’ın türbesi burada. Padişahın isminden türeyen bu kompleksteki 12 türbenin ortasında Fatih’in oğlu Sultan Cem’le Kanuni’nin oğlu Şehzade Mustafa’nın da türbeleri var. Bursalıların padişahı, Beyefendi Sarayı’ndan bugüne pek natürel Sultan Cem hâlâ. Mustafa ise imparatorluğun modernist kanadını mayalayan isim. elbette Muradiye’ye gitmişken; kentin meşhur ‘tahanlı pide’sini yapan İnanç Fırını’nı ve geçmişin kahvehanesi olan Pervane Kafe’yi ziyaret etmeyi de listenize ekleyin lütfen.


Evliya Çelebi’nin içtiği sudan için

Buyruk Han, Bursa fatihi Orhan Gazi’nin kente armağan ettiği birinci ticaret merkezi. Bir vakit içinder kumaşçıların ismiyle, yani Bezzaz Han diye de anılan bu kendi halindeki tarihi yapı, kentteki en romantik han bence. Yalnızca birinci olmasından dolayı değil, Bursa’nın kimi görünümlerine yalnızca oradan bakabilirsiniz. Size bir de sır vereyim: Evliya Çelebi’nin öve öve bitiremediği Pınarbaşı suyu vardır. Pek doğal kentin suları şebekeye dahil edilmiş durumda. Lakin Pınarbaşı’ndan gelen bir kaynak, ortadaki havuzun musluğundan akıyor. “Hangisinden” diye sormayın, onu da siz bulun ya da çaycıyı takip edin; zira yerini
 
Üst