İstanbul’un ikinci zirvesi: Çemberlitaş

Oylum

Global Mod
Global Mod
İstanbul’u kuran adam İmparator Konstantin, ‘çemberli taş’ı Roma’dan getirtir ve yeni dünyaya yeni bildirisi vermiş olur bu biçimdece. Bugün artık var olmayan kendi heykelini de bu yapıtın üstüne kondurur. 22’nci Osmanlı padişahı II. Mustafa saltanatında çıkan bir yangın bu yapıya da ziyan verir. Padişahın buyruğuyla esas, çemberlerle muhafaza altına alınır. İşte, o günden bu vakte hâlâ kenti selamlıyor, Bizans’tan Osmanlı’ya oradan Cumhuriyet’e uzanan halatı ellerinde tutuyor Çemberlitaş. İmparatorluğun birinci barok mescidi de Çemberlitaş’ta.

Nuruosmaniye’nin sarnıcı

Osmanlı İmparatorluğu’nda Osman isminde üç padişah var: Biri devlete ismini veren Osman Gazi, başkası Yedikule’de katledilen ve ‘Genç’ diye anılan II. Osman, sonuncusuysa hepi topu üç sene karar süren III. Osman. Ağabeyi I. Mahmut 24 yıl saltanat sürdüğü için Osmanlı’da en uzun müddet taht yolu gözleyen şehzade olmuş. Tahminen de bu yüzden imparatorluğun birinci barok mescidi sayılan, 1755’te açılan Nuruosmaniye Camisi’nin inşaatına ağabeyi başlamasına karşın kitabesine kendi ismini yazdırmış. Semavi Eyice’nin dediği üzere padişah, yapıya ‘Nûr-ı Osmânî’ ismini vermekle görünüşte hanedanın ismini, gerçekte kendi ismini ölümsüz kılmış, elbet. Bu ortada caminin altında bir de sarnıç var; bienal vakit içinderı kapısını açıyor, bu vakitleri kaçırmayın. Bu bölgeye gittiğinizde Çuhacı Han’a da yolunuzu düşürün. Her ne kadar meblağlarını yabancı turistlere göre ayarlasa da ‘Dönerci Şahin Usta’ da lezzet molası için düzgün bir durak.


İmparator Konstantin, ‘çemberli taş’ı Roma’dan getirtmiş, o devirde üzerinde kendi heykeli varmış.

Semtin sükûnet bahçesi

Bölgede görülmesi gereken bir öteki kıymetli eser de Atik Ali Paşa Mescidi. 16’ncı yüzyıla tarihlenen cami, Çemberlitaş’ın sükûnet bahçelerinden. ‘Forum Konstantin’ üzerinde yükselen yapı, erken periyot Osmanlı mimarisinin nadide yapıtlarından. Camiyi 8’inci Osmanlı padişahı II. Bayezid’in başbakanlarından Atik Ali Paşa yaptırmış. Cami fazlaca hoş. Semavi Eyice’yi bir daha konuk edelim: “Atik Ali Paşa Cami ikili kubbenin örttüğü ve birer sütunla ayrılan yan kanatları, enine gelişen cami tipinin bir örneği. Edirne’de Üç Şerefeli, Manisa’da Sultan, Amasya’da Beyazıt, İstanbul’da da birinci Fatih ve Beyazıt mescitlerinin gelişme zincirinin bir halkasını teşkil ediyor.” Avlunun ortasındaki Bena Dondurma’ya da kesinlikle uğrayın. Ciğerci Basri, Döner Bank ve pek natürel Dayday Pastanesi’ni de lezzet durakları listenize ekleyin. Dönüyoruz dolaşıyoruz Çemberlitaş Sütunu’na yaslıyoruz sırtımızı. Çabucak yakınında 1939’dan beri açık ‘Çemberlitaş Köftecisi’ var. Rumeli köftesi tadı almak isterseniz Üsküplü Usta’ya uğramanızı salık veririm.

Tıpkı hizada Vezir Han’ı bakılırsaceksiniz. Yapıyı, 17’nci asrın kıymetli isimlerinden, başarılı bir asker olduğu kadar, entelektüel bir zevke de sahip Köprülü Fazıl Ahmet Paşa yaptırmış. Şayet paşanın vaktinde yaşasaydınız ve handa konaklamak isteseydiniz şu koşulu yerine getirmek mecburiyetiniz vardı: Burada konuk olmak için günde en az 20 sayfa kitap okunacak! bu biçimdesi geçmiş vakit oyunlarını ortasında barındıran Vezir Han’da son ustaların incelikli vakitlerden kalma dükkânlarına ve olağan hanın doruğundan kente sükunet içinde bakın. Nuruosmaniye’yle göz göze geleceksiniz birincinin.

III. Osman’ın saltanatı periyodunun en yerinde uygulaması, yani üzerinde en çok durduğu yasak Anadolu’dan İstanbul’a yönelen göçle alakalı olanı. Hükümdarın vaktinin epeyce ötesindeki buyruğuyla İstanbul’da işi olanların lakin bir-iki kişiyi geçmemek koşuluyla geçişlerine müsaade verilmiş. Padişah, artık benim üzere Vezir Han’dan yaptırdığı mescide baksa sanırım Tevfik Fikret üzere konuşmaktan kendini alamazdı: “Ey Marmara’nın mavi kucaklayışı ortasında ölmüş üzere dalgın uyuyan canlı yığın/Ey köhne Bizans, ey büyüleyici koca bunak/Ey bin kocadan artakalan bakir dul/Güzelliğinde çabucak hemen tazeliğin sihri aşikâr/Hâlâ seyreden gözler üstüne titrer.”
 
Üst