Toroslar’ın sessiz hoşu İbradı

Oylum

Global Mod
Global Mod
Antalya kıyılarıyla tanındığından hayli fazla bilinmiyor İbradı. Kentin en uzak ilçelerinden biri olması da bunun niçinlerinden olağan. Kent merkezinden İbradı’ya yol 2.5 saat. Seyahat karlı dağlar, Toroslar’ın ihtişamlı sedir ağaçları ve köylülerin sağlı sollu portakal tezgâhları eşliğinde sürüyor. Bu coğrafyanın en sevdiğim yanı, bir tarafta zirvesi karlı dağların görüntüsü önünüze uzanırken başka tarafta taze açan çiçeklerden baharın kokusunu alabilmek…

Yaylalamaya gidiyorlar

İbradı, serin havasından dolayı Antalyalıların yaz aylarında, kendi tabirleriyle ‘yaylalamak’ için tercih ettiği yerlerden. Fakat yalnızca yaz aylarında değil, her mevsim öteki hoş. Hafta sonu pak dağ havası almak, biraz köy ömrü sakinliğini yaşamak, tarihi meskenlerinde konaklamak, biraz da tabiatta yürümek için çıktık İbradı yoluna. Birinci durağımız ilçenin Ormana Köyü.

Köydeki düğmeli konutlar bölgenin en dikkat alımlı mimari özelliği. Bu cins konutlar Akseki ve İbradı ilçeleri ve köylerinde görülüyor. Büsbütün yöreye has gereçler kullanılarak yapılıyor. Bölgede 300’den çok tarihi konut olduğunu öğrendim. Kimileri restore edilmiş, kimileri terk edilmiş, kimilerinde yaşanıyor.


Meskenlerin üretiminde harç yahut çimento kullanılmamış, iskeletleri sedir ağacından kesilen ahşapla oluşturulmuş. Bu iki katlı meskenlerin en uygun özelliklerinden biri, zelzeleye sağlam olmaları; hiç bir muhafaza olmadan ve yüzlerce yıl çürümeden dayanabilmeleri. Köy, kültür mirası statüsünde olduğu için konutların onarımlarının da aslına uygun yapılmasına dikkat ediliyor.

Köyde tarihi yapılar içinde dolaşıp meskenlerin ahşap düğmelerine tutunarak duvarlara tırmanırken çok eğlendik. O sırada “Nasılmış bizim meskenlerin düğmeleri” diyerek selam veren Habibe Teyze komşularıyla köyün klâsik hamur işi olan kömbeden pişireceklerini söyleyip bizi çaya davet etti. Memnuniyetle kabul ettik. Madem vakti yavaşlatmaya gelmiştik, bir günümüzü sabahtan akşama çay eşliğinde sohbet ederek geçirmek tam gereksinimimiz olan şeydi.


Ormana’da yaşayanlar eğlenmeyi seviyor. Pandemi öncesine kadar her yıl ağustos-eylül aylarında bağbozumu devrinde bölgenin de en eskisi olan Üzüm Şenliği yapılıyormuş. Bu yıl şenliğin bir daha düzenlenmesi planlanıyor, takviminize eklemeyi unutmayın.

Ormana’dan daha sonra durağımız Türkiye’nin en büyük, dünyanın üçüncü büyük yeraltı gölüne sahip Altınbeşik Mağarası oldu. Mağara, Ormana Köyü’ne 7-8 kilometre uzaklıkta. Altınbeşik aslında Eserli Köyü hudutlarında. Ürünlülüler mağaranın Ormana’yla anılmasından şikâyetçi. Ürünlü’de de tarihi düğmeli konutlar var. Konutların kimisi yazgısına terk edilmiş, kimisi restore edilerek eski ruhuna kavuşturulmuş. Tarihi konutların içinden geçerek geldiğimiz mağaranın girişinde bizi bekleyen botlara binmek için hazırlandık. Mağaraya birinci gidişimizde yağmurdan dolayı içeri girememiştik. Havanın yağışlı olduğu günlerde mağaradan çıkan su artıyor. Bu niçinle mağara ziyaretinizi yağmursuz bir havaya denk getirmeniz gerekiyor.


Altınbeşik Mağarası iki kattan oluşuyor ve uzunluğu 50 kilometre. çabucak hemen tamamı keşfedilmemiş ve araştırılmamış. Keşfedildiği kadarı bile insanı büyülemeye yetiyor. Botlarla gölet üzerinde mağaranın bir kısmı gezilebiliyor. Beyaz travertenler, sarkıtlar ve dikitlere hayran kaldık. Keşfe doyamadık Mağaradan daha sonra 90 bin dönümlük uçsuz bucaksız Eynif Ovası’nda özgürce dolaşan sahipsiz yılkı atlarını izlemeye gittik. Sinema üzere bir yer. Tam da Toroslar’ın Akdeniz’le Anadolu’yu ayırdığı bölgede. Ovada yaklaşık 800 yılkı atı var. Şanslıysanız atlar koştururken mükemmel kareler yakalayabilirsiniz. İbradı’ya 15 dakika aralıktaki Sülek Yaylası, bölgenin tabiata açılan bir öteki kapısı. Sülek’i muazzam kılan şey kardelenleri. 1.500 metrede, resen yetişen kardelenler fevkalade bir hoşluk. Hatta her yıl nisan ayının birinci haftası Kardelen Şenliği düzenleniyor. Dönerken bunu da ajandamıza not ettik ki bir daha gelelim…


Sedir kokulu konaklama

Uzun müddet İstanbul’da hayatış fakat daha sonrasında köylerine yatırım hedefli geri dönmüş bir ailenin işletmesinde konakladık. Özgüven ailesi, hayata geçirdikleri Ormana Active Projesi’yle tarihi düğmeli konutları onarım ve müdafaa altına alarak turizme kazandırmış. bu biçimdelikle köyde yaşayanlar için de iş fırsatı yaratmayı hedeflemişler. Ormana Active, butik otel olarak hizmet veriyor. Dört konağı ve bir restoranı var. Doğallığı korunmuş sedir ağacının kokusunun etrafa yayıldığı konaklarda uyumak büyük keyif. Sabah erken uyanmak için en hoş sebepse anne elinden çıkmış üzere lezzetli köy kahvaltısı… Taş fırında, odun ateşinde pişen pideleri de epeyce lezzetli.
 
Üst