Macar şef Ágnes Tóth: Macar ve Türk damak tadı birbirlerinden hayli farklı değil

Sinsinati

New member
Macar şef Ágnes Tóth: Macar ve Türk damak tadı birbirlerinden hayli farklı değil T24 Ömür

Macar Kültür Merkezi, Macaristan’ın Budapeşte kentinde on beş yıldır Türk mutfağı üzerine çalışan Macar şef Ágnes Tóth’u Macar mutfağındaki Osmanlı izlerini anlatması için İstanbul’a davet etti. Gastronomi dünyasına ilgi duyan ve bu alanda uzman isimler için hazırladığı akşam yemeğinde Macar şef, Türkiye’de bulunan gereçlerden klâsik Macar yemekleri hazırladı. Türk ve Macar mutfakları içindeki ortak noktaları göstermeye çalışarak, Osmanlı’dan günümüze kalan mirası gereçler üzerinden aktardı. Ayrıyeten her iki mutfağın ortak noktalarını, Orta Asya’daki köklere kadar uzanan bir geçmişten olabileceği üzerine tekliflerde bulundu


Macar mutfağında Osmanlı tesirleri: Lahana sarma, gözleme, turşu

Şef, Macaristan’da Osmanlı İmparatorluğu’nun karar sürdüğü yılların daha sonrasında Macar mutfağında doğal olarak değişen tatlar ve tanımlara değindi. Macarların günümüzde en epeyce kullandığı “paprika” isimli toz kırmızı biberin aslında Osmanlı hakimiyeti daha sonrası Macar mutfağında yer edindiğine dikkat çekti. Türk mutfağında yazın tercih edilen soğuk çorbaların Macar mutfağında da benzerine rastlandığını aktardı. Ayrıyeten Macar mutfağındaki krebin Türk mutfağındaki gözlemeye benzeri bir yanının olduğunu, Macar mutfağının Batı Avrupa’dan fazlaca Türk mutfağına daha yakın durduğunu söylemiş oldu. Macar tanımlarında kuru meyve kullanmasını ve hatta, evvelce lahananın kat kat pişirildiğinin ama Osmanlı’yla bir arada lahananın sarma olarak hazırlandığını araştırmalardan öğrendiğini deklare etti. Osmanlı’yla birlikte kullanılmaya başlanan tüm gereçlerin vakit içinde Macar mutfağında kıymetli bir yer edindiğini ve Macarların damak tadına dönüştüğünü belirtti.

Pancarlı ve keçi peynirli vişne çorbası

Bürokratlıktan şefliğe


Şef olmadan evvel Dışişleri Bakanlığı’nda çalışan Tóth, on beş yıl evvel birinci defa Türkiye’ye geldiğinde hem kültürüne birebir vakitte yemeğine hayran kalmış. Macaristan’da o devirde varlıklı Türk mutfağını yansıtan bir yer bulunmaması sebebiyle Nar Gourmet ismiyle Türk yemeklerini tanıtan bir blog yazmaya başlayan şef, Türkiye ziyaretlerinde gastronomi ve şeflik üzerine eğitim almış ve bir yandan Türkçe öğrenmeye başlamış. Macaristan ve Türkiye içinde sık sık seyahatler yapan Ágnes hem de Türkiye’ye gastronomik tipler da düzenliyor.

Ekşi krema ile servis edilen piliç etli Hortobagy krebi

Şef Ágnes Tóth, Türk mutfağı ve kültürüyle olan kıssasını şöyleki anlatıyor:

“ilk vakit içinderda üniversitedeyken öğrenci olarak geldim ve bu kültüre hayran kaldım. İnsanların misafirperverliği, yardımseverliği sahiden hayli hoşuma gitti. Türkiye o kadar büyük bir ülke ki coğrafik olarak da keşfedecek epeyce şey var. Yani hem gastronomik olarak, tıpkı vakitte kültürel olarak. Bu yüzden devamlı olarak geri döndüm buraya. birinci vakit içinderda yalnızca tatil için, daha sonrasında iş için. Ben 2013’te Budapeşte’de açıklan Yunus Emre Türk Kültür Merkezi’nde çalışmaya başladım Kültür Koordinatörü olarak. 3 yıl boyunca orada kültür aktiflikleri düzenliyordum. daha sonra Macaristan Dışişleri Bakanlığı’na geçtim ve kültür – diplomasi alanında çalıştım 3 sene boyunca ancak daha sonra o işi bıraktım aşçı olmak için.”

Erik reçelli dana incik, patates püresi ve erik turşusu eşliğinde

“İnsanlar Türk mutfağını fazlaca merak ediyorlar”


“Aslında benim gayem 5 sene evvel Nar Gourmet markamı kurduğumda Macaristan’da, Macarlara ve Macaristan’da yaşayan yabancılara Türk külçeşidinin ne kadar varlıklı olduğunu göstermekti. Zira şu ana kadar düzgün bir Türk restoranı ya da yemek kitabı yoktu Macaristan’da bu yüzden ben blogla başladım. daha sonra yemek kursları vermeye başladım ve daha sonra etkinlikler organize etmeye başladım. Beşerler hayli merak ediyorlar, bu yüzden ben diplomasi mesleğimi bırakmaya karar verdim. 3 yıldır hür aşçı olarak çalışıyorum. Budapeşte’deki farklı restoranlarda kendi etkinliklerim var. Yemek kursları veriyorum, atölyelerim var. Türkiye’ye gastronomi cinsleri düzenliyorum Macarlar için. Yani epeyce fazla şey yapıyorum. Macaristan’dan buraya geldiğimde bununla birlikte Macar Kültür Merkezi ve Ankara’daki büyükelçimiz de sağolsun burada klasik Macar yemekleri tanıtmaya çalışıyorum. Benden tabiki daha yeterli aşçılar var Macaristan’da bu yemekleri yapan lakin Türkçe bildiğim için ve ortak tarihimizi, kültürümüzü bildiğimden bu yemekleri fazlaca daha yeterli bir biçimde anlatabiliyorum. Buraya seve seve geliyorum, anlatıyorum ve yemek pişiriyorum.”

Kadayıf, çıtır baklava yufkası ve orman meyveleri ile kat kat hazırlanmış tatlı lor peynirli krema

“Macar ve Türk damak tadı birbirlerinden hayli farklı değil”


“Geleneksel Macar yemekleri hazırladım bugün lakin bizim maksadımız tarihimizdeki ortak noktaları göstermek. Yani Osmanlı periyodunda Macaristan’a ne cins materyaller, meyveler, sebzeler, baharatlar geldi. Onu biz nasıl kullanmaya başladık. Şimdiye kadar nasıl kullanmaya devam ettik, bugünkü mutfağımızda nasıl kullanıyoruz onları. Daha fazlaca nasıl ortak noktalarımız var, ne çeşit yemekleri yiyoruz. esasen bence Macar damak tadı ve Türk damak tadı fazlaca farklı değil birbirlerinden. O yüzden bunu göstermeye çalışıyorum. Bu büyük bir şey aslında lakin klâsik Macar lezzetlerini buradaki gereçlerle göstermeye çalışıyorum zira bir sürü süt eseri gereç zerzevat meyve yok burada bizim kullandığımız. O yüzden ben aslına bakarsanız Türk gereçlerini bildiğim için onları kullanıyorum: lor peyniri, kadayıf üzere şeyleri.

birinci vakit içinderda Türk kültürüyle ilgilenmeye başladım. Müzikten, tarihten edebiyata kadar her şeyle ilgileniyordum. En sonunda dedimki ben en epey yemekleri seviyorum, beşerler da gastronomiyi merak ediyorlar. niye bu olmasın? Aslında birkaç sene evvel hiç düşünmezdim bu işten para kazanacağımı. Hobi olarak başladım lakin fazlaca şükür bu biçimde oldu.”
 
Üst